Podnikateľom sa kráti termín na podanie kontrolných výkazov DPH

07.02.2014 Bratislava

Bratislava 7. februára (TASR) – Platitelia dane z pridanej hodnoty (DPH) majú od tohto roka novú povinnosť, podávať kontrolný elektronický výkaz.

Mesačným platiteľom sa už kráti termín, majú ho totiž podať najneskôr do 15. februára, inak im hrozí pokuta do 10.000 eur a pri opakovanom porušení povinností až do 100.000 eur. Niektoré firmy avizujú, že majú problém s podaním výkazov. Finančná správa naopak hovorí, že jej zatiaľ nikto v tejto súvislosti nesignalizoval žiadne problémy.

"Kontrolný výkaz k DPH vyžaduje až deväť rôznych triedení došlých aj vydaných faktúr aj iných daňových dokladov, čo je prácne a zložité," upozorňuje prezident Slovenskej asociácie malých podnikov (SAMP) Vladimír Sirotka. U malých podnikov je podľa neho bežné, že externá účtovníčka spracováva podklady viacerých firiem. "Spracováva veľa dokladov naraz, tie majú rôznu štruktúru, na rôznych miestach je umiestnené IČO, čísla faktúr, variabilný symbol, cena. Rovnako číslo faktúry - číselník, sa uvádza v rôznych štruktúrach," vysvetľuje s tým, že toto vedie aj k neúmyselnej formálnej chybovosti, za čo však hrozia vysoké pokuty až do výšky 40.000 eur. Pre malé podniky sú takéto pokuty podľa prezidenta asociácie likvidačné.

Finančnej správe zatiaľ nikto nesignalizoval žiadne problémy. "Tlačivo kontrolného výkazu DPH je implementované na portáli finančnej správy od soboty 1. februára. Od tohto dňa sme nezaznamenali žiadne technické problémy ani výpadky systému, či portálu," reagovala hovorkyňa finančnej správy Patrícia Macíková. Dôkazom podľa nej je aj to, že každý deň zaevidujú niekoľko desiatok podaných kontrolných výkazov.

Ak by sa vyskytli akékoľvek problémy technického charakteru, podnikatelia ich môžu nahlásiť prostredníctvom call centra finančnej správy na čísle 048/4317222. "Okamžite ich budeme riešiť," dodáva Macíková.

Kontrolný výkaz sa podáva elektronicky. Musí byť podpísaný zaručeným elektronickým podpisom, nevyžaduje sa len, ak platiteľ DPH uzavrel so správcom dane písomnú dohodu o elektronickom doručovaní. Dôvodom jeho zavedenia je zlepšenie krížovej kontroly prijatých a vydaných faktúr u podnikateľov a zamedzenie fiktívnych daňových operácií. Finančná správa predpokladá, že vďaka kontrolnému výkazu podnikatelia v roku 2016 už nebudú musieť podávať daňové priznanie na DPH a zníži sa im tak administratívna záťaž.
 

Vyberte región